مدرسه ترغیبی

  • مدرسه ترغیبی

    آموزش ترغیبی فراتر از یک نام و یک تئوری نظری، سیستمی فراگیر برای تبدیل مدرسه به یک تجربه هیجان انگیز، شاد، لذت بخش، آرام و زیبا برای دانش آموزان است.
    در واقع هدف ما از آموزش ترغیبی جذاب کردن، رضایت بخش کردن و نیز غنی‌تر کردن تجارب تحصیلی تمامی دانش آموزان است تا مورد احترام واقع شوند و استعداد‌های نامحدود خود را تحقق بخشند.
    مدرسه ترغیبی به عنوان یک ایده عملی و اجرایی در مدارس بزرگ و برتر کشورهای توسعه یافته فرصتی است برای روبه‌رو شدن با چالش‌های جهان امروز که با پشتوانه سه تئوری مهم روانشناسی و جامعه شناسی فرصت‌های بی‌نظیری برای تربیت دانش آموزانی توانمند و موفق را به دنبال داشته است. پرفسور "ویلیام پورکی" به عنوان نظریه پرداز مدارس ترغیبی این سه تئوری کاربردی را تحت عناوین زیر مطرح می‌کند:
    1- فرهنگ مشارکتی (دانش آموزان باید حق تصمیم گیری درباره برنامه‌های خرد و کلان مدرسه را داشته باشند.)
    2- روش ادراکی (رفتار دانش آموزان محصول ادراکات شخصی‌شان از رویدادهاست و برای درک بهتر رفتارهای ایشان باید آنها را شناخت.)
    3- نظریه خودپنداره (پاسخی است به این سوال مهم: "من چه کسی هستم و چگونه می‌توانم در دنیا شایسته باشم؟")
    در مدارس ترغیبی اندیشه فردا ایرانیان در مرحله اول همه ما (همکاران، معلمان، دانش آموزان، اولیا) از یک خانواده هستیم و به مانند اعضای یک خانواده به توانمندی‌ها و ارزش‌های‌مان احترام گذاشته و مسئولیت‌پذیر هستیم. به یکدیگر اعتماد داریم زیرا با صداقت، راستگویی، شایستگی و اشتیاق با یکدیگر در تعامل هستیم. مراقب همدیگریم و با همدلی و حمایت از یکدیگر می‌توانیم در زندگی خود و دیگران مفید باشیم و نهایتا اینکه به همدیگر خوش بین هستیم و می‌دانیم که مشکلات و چالش‌هاي زندگی و تحصیل جز با تکیه بر توانمندي‌هاي ما قابل حل نیست.
    اندیشه فردا ایرانیان با تکیه بر پنج شاخصه اصلی یک مدرسه ترغیبی و به‌روز جهانی تلاش کرده است تا محیط آموزشی متفاوتی با استاندارهای بین‌المللی ایجاد نماید.
    این 5 شاخصه اساسی مدارس در هزاره سوم عبارتند از:
    1- افراد(People) : که باید ویژگی‌هایی چون: اعتماد، توجه به همه، احترام، خوش‌بینی، در دسترس بودن، ادب، مسئولیت پذیری و ... در آن‌ها نهادینه گردد. 2- مکان‌ها (Places): ساختمان‌هایی جذاب، زیبا، تمیز و ترغیب کننده به عنوان نقطه شروع حرکتی عالی و خوب برای یک مدرسه است.
    3- خط مشی‌ها (Policies): سیاست‌های مدرسه مشتمل بر نظم و انضباط، تشویق، ترغیب و رشد دانش آموزان با تعامل و مشارکت خانواده بزرگی به نام مدرسه، تدوین و حفظ می شود.
    4- برنامه‌ها(Programs) : مدرسه‌ای شاد و امن با غنی سازی آموزش و برنامه‌های متنوع که مبتنی بر تعامل دو سویه والدین و مشاوران مدرسه است، محقق می‌شود.
    5- فرآیندها(Processes) : شامل مشاوره‌های تحصیلی، مهارت‌های بالای تفکر (خلاق، استراتژیک، انتقادی و ...) روحیه مشارکتی، تعامل جمعی، شیوه‌های ارزشیابی خود و ... است.
    بر این مبنا، الگوی نخستین مدرسه ترغیبی کشور را می‌توانیم در مدل ستاره دریایی با پنج بازوی قوی و نیرومند ترسیم کنیم. آن‌چنان‌که ستاره دریایی با پنج بازوی خود صدف دریایی را مغلوب می‌کند، دانش آموزان اندیشه فردا ایرانیان نیز با پنج بازوی قوی آموزش ترغیبی می‌توانند در آینده به شهروندانی موفق، مسئولیت پذیر، راهبر، الهام بخش، کارآفرین و پیشگام در جامعه انسانی تبدیل شوند.

    آیتم های مدرسه ترغیبی